Badania ilościowe
Są zazwyczaj realizowane na stosunkowo dużych próbach respondentów, najczęściej reprezentatywnych dla populacji docelowej, co pozwala na uogólnienie uzyskanych wyników oraz stosowanie szeregu analiz statystycznych.. Na podstawie zebranych danych można odpowiedzieć na pytanie:
Ile – w przybliżeniu – osób w interesującej nas populacji zna spotkało się z daną markę, kupiło ją kiedykolwiek, zapamiętało reklamę, używa danego produktu.…?
Umożliwiają zatem ustalenie, jak często rozmaite opinie i fakty występują w danej zbiorowości. Badania ilościowe stosuje się wtedy, gdy na podstawie wyników uzyskanych na danej próbie chcemy wnioskować o pewnej populacji, najczęściej znacznie większej niż badana próba (np. populacji użytkowników proszku do prania, populacji konsumentów pizzy, populacji gospodyń domowych w wieku 25-34 lata itp.). Ich zadaniem jest opisanie zjawiska w wyznaczonym zakresie tematycznym według przyjętych wcześniej kategorii (wskaźników, standardów).
Ze względu na populację objętą badaniem, badania ilościowe można podzielić na:
- sondaże konsumenckie, w których przedmiotem badania są osoby lub gospodarstwa domowe,
- sondaże typu business-to-business, w których przedmiotem badania są podmioty gospodarcze (firmy)
- badania dystrybucyjne obejmujące placówki handlowe i usługowe (sklepy, hurtownie, oddziały banków itp.).
Możemy wyróżnić kilka technik realizacji badań ilościowych:
- kwestionariusz wywiadu bezpośredniego (face-to-face)
- kwestionariusz wywiadu telefonicznego
- ankieta pocztowa
- ankieta internetowa
- ankieta prasowa
- nieco innym typem badań są badania Central location