Badania jakościowe
To idealne jako wstęp do badań ilościowych – pozwalają „rozeznać się w terenie”, łatwiej opracować narzędzia badawcze do badań ilościowych. Świetne przy analizowaniu przekazów reklamowych, poszczególnych cech produktów, intencji zakupowych, elastyczności i wrażliwości cenowej, wzorów użytkowania, wizerunku marki itp. Możemy je podzielić na:
INDYWIDUALNE WYWIADY POGŁĘBIONE
Polegające na przeprowadzeniu rozmowy w oparciu o luźno ustrukturyzowany scenariusz, ujawniającej przekonania i emocje badanego związane z określoną usługą, produktem lub reklamą;
- rozmowa z respondentem prowadzona na podstawie scenariusza;scenariusz pozostawia osobie prowadzącej badanie wiele swobody, co pozwala na uzyskanie od respondenta dokładnych, przemyślanych odpowiedzi;
- forma rozmowy umożliwia poruszanie tematów kontrowersyjnych, osobistych, docieranie do emocji i motywów postępowania konsumentów, w efekcie pozwala to na wyjście naprzeciw ich oczekiwaniom;
- respondenci rekrutowani są na podstawie używania produktów, korzystania z określonych usług;
- możliwe jest również prezentowanie respondentowi podczas badania projektów opakowań, reklam, testowanie produktu;
- dzięki tej technice klient może uzyskać cenne informacje dotyczące opinii użytkowników na temat produktu, propozycji jego ulepszenia, jak również określenie jego wizerunku wśród odbiorców.
ZOGNISKOWANE WYWIADY GRUPOWE (FOCUS GROUP INTERVIEW)
Składające się z kilku bądź kilkunastu dyskusji grupowych, udział w których bierze 8 – 12 osób oraz kierujący nimi moderator;
- grupa zaproszonych osób spotyka się, aby pod kierunkiem moderatora dyskutować na interesujący klienta temat;
- sytuacja wywiadu jest bliska realnemu życiu, uczestnictwo w grupie wyzwala poczucie bezpieczeństwa, które prowadzi do nieskrępowanego wyrażania opinii przez badanych;
- w czasie wywiadu możliwe jest wykorzystanie technik projekcyjnych pozwalających respondentom wyrazić nieuświadomione bądź trudne do zwerbalizowania opinie;
- dysponujemy profesjonalną pracownią do prowadzenia badań focusowych, przebieg badania rejestrowany jest na płycie DVD, a nasi klienci mają możliwość obserwacji dyskusji przez lustro weneckie;
- efektem badania jest przejrzysty i zrozumiały raport, zawierający cenne dla klienta wskazówki dotyczące rozwoju produktu
ŚLEPE TESTY (BLIND TESTS)
pozwalają na zbadanie oceny samego produktu, eliminując wpływ takich czynników jak marka czy opakowanie. Przy tej technice badania respondenci nie znają marki, nazwy ani nawet wyglądu opakowania testowanego produktu; In-home test – technika zbliżona do „ślepego” testu z tą różnicą, że respondent testuje produkt u siebie w domu. Niezbędna jest kilkakrotna wizyta u badanego w pewnych odstępach czasu.
Korzyści z realizacji badań jakościowych
- Uzyskanie wiarygodnych, pełnych informacji wprost od respondentów
- Badania jakościowe pozwalają dotrzeć do ukrytych motywów zachowań
- Pozwalają odkryć warstwę emocjonalną wyrażanych poglądów i dokonywanych wyborów oraz odtworzyć schematy i wzory zachowań konsumentów
- Sytuacja badania (w przypadku testów) bliska jest realnemu życiu co znacznie wpływa na wiarygodność wyników
- Określenie potrzeb i oczekiwań respondentów
- Cenne źródło wiedzy o preferencjach konsumentów
- Pozwala uzyskać obraz produktu w oczach respondenta
- Pełna ocena produktu, opakowania lub reklamy
- Pozwala określić potrzeby zmian w wizerunku produktu
Cel badań jakościowych:
- wykryć przyczyny leżące u podstaw zachowania konsumenta, których nie można poznać przy stosowaniu pytań bezpośrednich,
- dokonać wstępnych badań rynku, kategorii produktów lub koncepcji przed przejściem do badań ilościowych,
- rozeznać nowy rynek lub rynek mało znany,
- uzyskać szersze spojrzenie i lepiej zrozumieć problem, w wyjaśnianiu którego zawiodły badania konwencjonalne,
- pobudzić aktywność twórczą, wykorzystując kreatywność uczestników do rozwoju koncepcji produktu czy reklamy.